Panik Atak

Panik atak, isminden de anlaşılacağı üzere aniden ortaya çıkan endişe ve kaygı nöbetleridir. Genellikle şiddetti yavaş yavaş artarak üst düzeye ulaşır ve kısa süre içerisinde azalarak kaybolur. Panik atak şiddeti her atakta farklı olabileceği gibi kişiden kişiye göre de değişebilir. Kimi insan hafif düzeyde yaşarken kimi insan neredeyse her an hayatını kaybedebilecekmiş gibi yaşayabilir. Genellikle herhangi bir neden olmadan ortaya çıkar ve genellikle müdahaleye gerek kalmadan sonlanır. Şiddetli vakalar çoğunlukla her atakta acil hastanelerin acil servislerine başvururlar. Hayati tehlikesi bulunmayan bir durum olmasına rağmen kişiye yaşattığı sıkıntılardan dolayı hayatı zorlaştıran bir rahatsızlıktır. Kişi kalp krizi geçireceğini, çıldıracağını, felç geçireceğini veya nefessiz kalarak boğulacağını düşünebilir.

Panik Atak Ne Değildir?

Panik atak bir hastalık değildir. Kişide mevcut olan ruhsal bir sıkıntının dışarıya yansımasıdır. Bunu bir örnekle açıklayacak olursak; karın ağrısı bir hastalık değildir fakat kişide mevcut olan kabızlık, ishal, enfeksiyon gibi bir durumun belirtisidir. Panik atak ta aynı şekilde kişide mevcut olan ruhsal bir sıkıntının habercisidir.

Panik Atak Belirtileri Nelerdir?

Panik atak yaşayan kişilerde aşağıdakilerden bazıları bulunmaktadır;

• Çarpıntı, terleme, titreme
  • Ölüm korkusu, felç geçirme korkusu, kalp krizi geçirme korkusu
  • Nefes almakta zorlanma, boğulma korkusu
  • Göğüste sıkışma hissi
  • Vücutta uyuşma veya karıncalanma hisleri
  • Baş dönmesi, baygınlık hissi

Panik atak bir çok durumda ortaya çıkabilir. Örneğin; bir sınav sırasında, stresli bir ortamda iken, kendinizi mutsuz hissederken, kaygılı bir durumdayken veya canınız bir şeye sıkkınken aniden panik ataklar ortaya çıkabilir. Panik atak diyebilmek için yukardaki belirtilerden hepsinin bulunması gerekmez. Bazen bu ataklar sadece ölüm korkusu, nefes almada zorlanma, baş dönmesi gibi tek bir belirti ile de kendini gösterebilir.

Panik Atak Nasıl Tedavi Edilir?

Panik atağın öncelikle kaynağının bulunması gereklidir. Kaynak bulunduktan sonra tedavi ona göre şekillenecektir. Bazen kliniğe panik atak şikayeti ile başvuran kişiler bunun nedenini bildiklerini söyleyerek gelirler. Bu tür durumlarda gerçekten nedenini biliyorlarsa tedavi biraz daha kolaylaşacak demektir.

Panik atak tedavisinde sadece ilaç, sadece psikoterapi veya her ikisi birlikte kullanılabilir. İlaç tedavisi olarak genellikle atakları rahatlatmak için benzodiazepin grubu bir ilaç, ve atakların oluşmasını önlemek için kişiye uygun bir antidepresan grubu ilaç seçilir. Psikoterapi olarak tedavisinde ise EMDR, bilişsel davranışçı tedaviler gibi seçenekler mevcuttur. Yine kişiye uygun psikoterapi seçilerek bu rahatsızlıktan kurtulmak amaçlanır. Panik atak tedavi edilmediğinde bir ömür boyu sürebilecekken, doğru tedavi ile kısa bir sürede tamamen iyileştirilebilir.

Özetleyecek olursak; panik ataklar ölüm korkusu ile kendini gösteren fakat hayati tehlikesi bulunmayan durumlardır.